Dobry wpis blogowy — czy wiesz, że według statystyk dobrze napisany post blogowy potrafi zwiększyć ruch na stronie o 420%? Jakim cudem? Jeśli stworzysz dobry wpis, to Twoja strona pojawi się w wynikach wyszukiwania Google w odpowiedzi na pytanie, które zadają internauci. Twoi odbiorcy znajdą Cię i odwiedzą Twoją stronę. Jak sprawić, żeby tekst blogowy był dobry? Sprawdź sama.
Zadbaj o dobrą treść
Jak myślisz? Co sprawia, że jeden tekst ludzie czytają z zapartym tchem, a drugi kompletnie do nich nie trafia? Może to, że dotyczy ich spraw. Zanim zaczniesz pisać tekst zastanów się: o czym chcesz napisać? Jaki problem Twojego czytelnika chcesz rozwiązać? Jakich słów kluczowych użyjesz. Sprawdź, czy treści, które chcesz publikować są dla czytelnika pożyteczne. Jak? Użyj kilku prostych narzędzi.
Wyszukiwarka Google
Wpisz w wyszukiwarkę słowa kluczowe, dla których szukasz tematu. Sprawdź, co podpowiada Ci Google w momencie, kiedy wpisujesz słowa, lub na dole listy wyników. Te podpowiedzi to pytania internautów, którzy szukają stron podobnych do Twojej.
Gdy wpisałam frazę wakacje w Polsce, to pojawiły mi się podpowiedzi np. Gdzie na wakacje w Polsce, wakacje w Polsce all inclusive, wakacje w Polsce z dzieckiem. To znaczy, że internauci szukają miejsca na wakacje w Polsce i chętnie przeczytają wpis z propozycjami miejscówek na pobyt.
Answerthepublic.com
Dzięki temu narzędziu również podejrzysz, czego szukają w Internecie Twoi odbiorcy. Wybierz język, kraj i wpisz interesujące Cię słowa – po chwili otrzymasz wyniki wyszukiwania. Odpowiedzi pokazane są na grafach.
Komentarze na grupach i forach
Odwiedzaj np. grupy na Facebooku związane z branżą, dla której piszesz. Warto tam zaglądać. Dlaczego? Bo ludzie dzielą się tam swoimi problemami i sprawami, pytają o rady. Możesz w tym miejscu sprawdzić, jakich rozwiązań szukają, co ich najbardziej interesuje.
Daj chwytliwy tytuł
Zdradzić Ci pewien sekret? W dobrym tekście blogowym tytuł musi przyciągać uwagę. Od niego zależy, czy odbiorca przeczyta Twój wpis. Stwórz tytuł, który skusi Twojego czytelnika do przeczytania reszty tekstu. Taki, który da Twojemu odbiorcy korzyść – obietnicę rozwiązania jego problemu. Jeśli piszesz o miejscach, gdzie można spędzić wakacje to tytuł 5 idealnych miejsc na wakacje z dziećmi w Polsce, o których nie miałaś pojęcia będzie bardzo dobry.
Chcesz napisać dobry tekst blogowy? Pamiętaj o zasadach webwritingu
Niestety według badań, ludzie w Internecie nie czytają z zapartym tchem naszych całych tekstów. Jak więc czytają? Przeglądają tylko słowa i zdania, szukają tego, co ich interesuje. Po tytule decydują, czy warto zajrzeć. Potem czytają początek i jeśli ich to zainteresuje to dalej skanują tekst, jeśli nie, to wychodzą. Według raportu Instytutu Nielsena 79% odbiorców skanuje każdą stronę. Zaledwie 16% internautów czyta słowo po słowie. Tutaj znajdziesz raport.
Ułatw swojemu odbiorcy czytanie i nie pisz całej treści w jednym bloku. Niech Twój tekst „oddycha”. Jak sprawić, żeby tekst był przyjemniejszy dla oka?
- Stosuj akapity – Twój czytelnik łatwiej zeskanuje tekst, jeśli dasz mu śródtytuły i akapity. Przyjmuje się, że akapit, który ma od 4 do 6 linijek jest w sam raz.
- Krótsze zdanie jest lepsze niż dłuższe – najlepiej budować zdania do 20 wyrazów.
- Unikaj długich wyrazów – zamiast bardzo długiego słowa, np. fenomenalny użyj słów cudny lub boski w zależności od kontekstu.
- Stosuj wyliczanki, punkty, tabele, wykresy, dobrej jakości grafiki – oszukasz oczy czytelnika, tekst wyda się krótszy.
- Wyróżnij coś czasem – chcesz zaznaczyć w tekście jakąś ważną informację? – pogrub ją.
- Używaj cyfr – zamiast trzydzieści napisz po prostu 30.
Zadbaj o SEO
Co to jest SEO? To optymalizacja treści pod wyszukiwarkę, dokładnie pod Google. Jak wspominałam już wcześniej, ludzie szukają w internecie odpowiedzi na swoje pytania. Wpisują w wyszukiwarkę słowa, np. wakacje w Polsce – te słowa to frazy kluczowe. Ty, projektując tekst, znajdujesz frazy kluczowe najczęściej wpisywane na temat, o którym piszesz, i umieszczasz je w odpowiednich miejscach.
Jakich narzędzi używać do wyszukiwania fraz kluczowych?
- planer słów kluczowych Google,
- Ubbersugest,
- Senuto,
- Google Trends,
- Answer the Public.
Roboty Google skanują Twój tekst w poszukiwaniu tych słów kluczowych i jeśli je znajdą, wyświetlą propozycję Twojego wpisu jako odpowiedź na pytanie czytelnika.
Gdzie warto zamieścić słowa kluczowe?
- adres strony (slug),
- tytuł/nagłówek,
- wstęp (lead),
- śródtytuły,
- opis obrazka (alt tag),
- meta opis,
- w tekście (nie za dużo, zadbaj, żeby brzmiało to naturalnie) .
Liczy się jakość
Google nie ocenia tylko i wyłącznie fraz kluczowych. Zwraca jeszcze uwagę na rzeczy takie jak:
- czy Twój tekst jest unikalny– nie ma nic gorszego dla Google jak kopiowanie treści (dlatego np. opisy produktów w sklepach internetowych, które są przepisane 1:1, zawsze będą najniżej w wyszukiwarce);
- czy Twój tekst nie ma błędów – jeśli w tekście występują literówki, błędy gramatyczne, to będzie on daleko od pierwszej strony wyników wyszukiwania;
- czy Twoje treści są angażujące – Google lubi, gdy czytelnicy komentują, udostępniają – wtedy wie, że Twoja treść jest warta wysokiego wyniku w wyszukiwarce.
Pamiętaj o prostym stylu
Jakie treści sama najchętniej czytasz w internecie? Zdecydowanie lepiej czyta się prosty i łatwy tekst. Jeśli projektujesz dobry wpis na blog to pamiętaj o prostocie. Unikaj długich i trudnych słów. Używaj normalnych wyrazów, które Twój czytelnik zrozumie. Buduj krótkie zdania. Chcesz wiedzieć, czy Twój test jest łatwy w odbiorze? Sprawdź to w aplikacji Jasnopis.pl.
Chcesz, aby Twój wpis przyjemnie się czytało? Postaw na konkrety. Zamiast możesz zyskać kilku klientów napisz możesz zyskać 5 klientów. Zwracaj się też bezpośrednio do czytelnika (stosuj czasowniki w 2 osobie liczby pojedynczej). Zaangażuj go. Jak? Używaj zwrotów: wyobraź sobie, przypomnij sobie…
Jak widzisz, jest kilka rzeczy, o których dobrze pamiętać projektując wpis na blog. Poniżej znajdziesz checklistę, w której zawarłam wszystko to, co przedstawiłam w tym wpisie. Możesz od teraz tworząc swój tekst odznaczać na niej co już masz, a czego nie. Na pewno ułatwi Ci to projektowanie Twoich wpisów blogowych.
W przygotowanie tego tekstu włożyłam sporo pracy. Będzie mi miło, jeśli napiszesz, czy było warto. 😁